کاسپین کاسپین .

کاسپین

مرس؛ ویروس کرونایی که ده مرتبه کشنده‌تر از کووید است

پژوهشگران در شمال کنیا برای پیشگیری از یکی از انواع خطرناک ویروس کرونا به نام مرس تلاش می‌کنند. یکی از راه‌های انتقال این ویروس به انسان شترها هستند.
 
طبق تصورات، کووید ۱۹ منشأ حیوانی دارد. حالا کارشناسان درباره‌ی احتمال دنیاگیری بعدی هشدار داده‌اند. به‌نقل از Predict، همکاری دولتی متخصصان بیماری عفونی جهان در ایالات متحده، ۷۵ درصد از بیماری‌های نوظهور که بر انسان تأثیر گذاشتند، منشأ حیوانی دارند. دانشمندان Predict تاکنون ۱،۲۰۰ نوع بیماری حیوانی و زنوتیک (مشترک انسان و حیوان) را شناسایی کرده‌اند؛ اما طبق تخمین دانشمندان، بیش از ۷۰۰،۰۰۰ بیماری زنوتیک وجود دارند که هنوز اطلاعاتی درباره‌ی آن‌ها نداریم.

شتر یکی از حیواناتی است که توجه دانشمندان را به خود جلب کرده و البته ترس آنان را برانگیخته است. میلیون‌ها سال است بومیان شمال آفریقا و آسیا و خاورمیانه شتر را پرورش می‌دهند. برخی جوامع به‌طورکامل به شیر و گوشت شتر وابسته هستند.

مالکان شتر آن‌ها را مخلوقاتی نجیب می‌دانند؛ اما کافی است با سوزنی برای نمونه‌برداری خون یا سواب بینی به آن‌ها نزدیک شوید تا شاهد خشمشان باشید. میلیسنت مینایو، پژوهشگر دانشگاه ایالتی اوهایو، بیش از دو سال را صرف نمونه‌برداری از شترها در کنیا کرده است. او می‌گوید آن‌ها می‌توانند به شما ضربه بزنند و آب دهان بیندازند و حتی روی‌تان ادرار کنند. بدین‌ترتیب هر کسی که با آن‌ها در تماس نزدیک باشد، قطعا ویروس را خواهد گرفت.

به این ویروس سندرم تنفسی خاورمیانه (مرس) گفته می‌شود. مرس گونه‌ی جدیدی از ویروس کرونا است که دَه برابر کشنده‌تر از کووید ۱۹ است. سال ۲۰۱۲، این ویروس در عربستان سعودی کشف شد و سال ۲۰۱۶، سازمان جهانی بهداشت (WHO) ۱،۷۶۱ نمونه‌ی تأیید‌شده‌ی آزمایشگاهی مبتلا به مرس را شناسایی کرد که ۶۲۹ تن از آن‌ها جانشان را از دست دادند. در همان سال، شیوع مرس در بیمارستانی زنگ خطری بود و نشان داد نه‌تنها گله‌داران شتر، بلکه تمام افراد درمعرض خطر ابتلا به مرس قرار دارند. با اینکه شترها می‌توانند ناقل مرس باشند، خود انسان‌ها عامل اصلی شیوع هستند.


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۰۹:۵۴:۳۸ توسط:کاسپین موضوع: نظرات (0)

ارسال نظر توسط مدیر غیرفعال شده